Cari Blog Ini

Mengenai Saya

Foto saya
makassar, makassar/sulsel, Indonesia
Jika kesulitan datang menyapa maka JANGAN PERNAH BERHENTI, Bukankah Kesulitan itu adalah sebuah proses seorang insan untuk menjadi KUAT, karena tak ada pelaut ulung yang lahir dari ombak yang tenang, tapi mereka lahir dari ganasnya ombak, "Maka Bersyukurlah terhadap KESULITAN yang diberikan oleh-NYA Allah Azza Wajalla"

Minggu, 09 Januari 2011

tugas Agama

Nama              : Andi Ayub Awu Abdullah
Nim                 : NH 01.10.032
Kelas               : A1
Stikes nani hasanuddin makassar

Tugas pend agama islam


1.      Toleransi berasal dari bahasa Latin; tolerare artinya menahan diri, bersikap sabar,membiarkan orang berpendapat lain, dan berhati lapang terhadap orang-orang yang memiliki pendapat berbeda.
2.      Ta’awun atau tolong menolong merupakan aktivitas yang sebenarnya secara naluriah serig (ingin) kita lakukan. Manusia normal umumnya telah dianugerahi oleh perasaan ‘iba’ dan keinginan untuk menolong sesamanya yang menderita kesulitan sesuai kemapuannya. Hanya saja derajat keinginan ini berbeda-beda tiap individu. Ayat : ”Dan tolong menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran” (QS. Al-Maidah: Contoh : Tolong-menolong, pekerjaan akan dapat terselesaikan dengan lebih sempurna. Sehingga jika di satu sisi ada kekurangan, maka dapat saling menutupi.
3.      Namimah adalah penyampaian omongan sebagian orang kepada orang yang lain, yang berdampak merusak.
4.      Ta’aruf (saling mengenal), bukan hanya kenal secara fisik, tapi juga mengenali sifat dan karakternya, aspek pemikirannya, kejiwaan, latar belakang diri dan keluarganya, kelebihan-kekurangannya, sampai hal-hal kecil yang dimilikinya
5.      Tafahum (Saling memahami). Yang dimaksud dengan tafahum adalah menghilangkan factor yang menyebabkan kekeringan dan keretakan hubungan, Cinta kasih, dam lembut Hati. Jika sudah terbentuk maka, tafahum akan memberikan dampak berupa bekerja demi mencapai kedekatan paradigma
6.      HAK A. HABLUMMINALLAH
Hubungan Manusia Dengan Allah
1. Shahadah
2. Solat
3. Zakat
4. Puasa
5. Haji
Perkara di atas dinamakan rukun Islam termasuk dalam perkara - perkara yang berkaitan dengan syariaat iaitu yang di perintah oleh Tuhan SekelianNya ke atas manusia di muka bumi.
Untuk itu disertakan satu lagi rukun yang dinamakan Rukun Iman iaitu berkaitan dengan perkara menyakini dan memimani hal -hal ghaib kerana dapat memperkukuhkan lagi 5 Rukun Islam. Oleh itu Rukun Islam dan Rukun Iman saling berkait lengkap melengkapi antara sama lain. Islam tanpa Iman umpama pokok mati tidak hidup manakala Iman tanpa Islam bagaikan roh yang tidak berjasad. Rukun Iman terbahaginya kepada 6 perkara;
1. Percaya Pada Tuhan
2. Percaya Pada Rasul
3. Percaya Pada Kitab - Kitab
4. Percaya Pada Malaikat
5. Percaya Pada Kiamat
6. Percaya pada Qada dan Qadar
Oleh itu, jelas dalam memperkatakan Hablumminnallah iaitu Hubungan Manusia dengan Tuhan, tidak boleh tidak dua perkara asas perlu ada iaitu Islam dan Iman. Maka itu di gariskan supaya ianya dijadikan rukun iaitu aturannya Rukun Islam dan Rukun Iman. Keduanya tidak boleh dipisahkan.Umpama jasad dan rohnya termasuk urat dan nadinya agar ia dapat berfungsi.
7.      HAK B.Hablum Minnas
Hubungan Manusia dengan Manusia
1. Muamalat
2. Munakahad
TAKSIRAN HABLUMMINANAS
Pada HAK B iaitu Hablumminannas ianya berkaitan dengan Hubungan Manusia Dengan Manusia. Selaras dengan tuntutan syariaat selain HAK A : HABLUMINALLAH iaitu Hubungan Manusia Dengan Tuhan, pada bahagian ini akan diperkatakan perkara - perkara yang berkaitan kemasyarakatan iaitu terbahagi kepada dua perkara utama.
1. Muamalat
Muamalat adalah perkara - perkara yang berkaitan perekonomian dan kewangan.Ini merupakan perkara asas yang perlu ada bukan saja untuk keluarga tetapi juga untuk masyarakat. Tidak lengkap Islam pada syariaat jika perkara muamalat tidak diberi penekanan sama seperti hal - hal ibadat kerana ia berkait langsung dengan perekonomian, kewangan dan pembangunan serta ketamadunan manusia sejagat. Dengan itu perkara muamalat tergolong ia dalam ibadat umum iaitu hal ehwal kemasyarakatan dan jalinan sesama insan.
Jadi, apa yang perlu ada dalam soal muamalat adalah hal -hal yang berkaitan dengan perancangan, menyusun, mendasar, mengatur, mencatit dan mengawal iaitu perkara -perkara seperti di bawah;
1.1 Sumbernya
1.2 kaedahnya
1.3 Urusannya/susunan
1.4 Hasilnya
1.5 Strukturnya
2. Munakahad
Mukakahad merupakan perkara - perkara yang berkaitan dengan Bidang Kuasa, Pentadbiran, Perundangan dan Penguatkuasaan.Juga menentukan corak dan kaedah pemerintahan yang sesuai dengan masa dan zamannya iaitu pada Tanggal 12 September 2004.
Secara umumnya di bawah perkara - perkara yang tersebut di atas adalah seperti dibawah; Perkawinan dan Kekeluargaan
, Jinayat/jenayah, Keselamatan, ketenteraman awam, Import,export, Zakat/Cukai, Tanah/hasil, Pendidikan dan pelajaran,Hak Asasi, Laut, Udara, Komunikasi dan Tenaga
 Buruh
, Perniagaan, Kebajikan dan Kemasyarakatan, Bencana Alam, Alam Sekitar, Pertahanan.
Aspek-aspek yang di sebut di atas terletak di bawah fungsinya masing - masing seperti yang ditetapkan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar